timouotila

Kaatoi banksterien pöydät – ristiinnaulittiin

Olin Johanneksen kirkossa kuulemassa ja kokemassa J. S. Bachin Matteus-passion. Näillä upeilla esityksillä on perinnejatkumoa jo 1920-luvun alusta lähtien Suomen Laulun ansiosta.

   Tämä Bachin passio on muhkea ja äärimmäisen vetoava ja vaikuttava teos, joka sisältää jättiannoksen draamaa, tragediaa ja lyyristä tunnetta samassa paketissa. Se on kertomus siitä, miten Rooman valtakunnan alaisuudessa elänyt juutalaisten kansa nitisti toverituomioistuimessaan kapinallisen toisinajattelijan.

   Mitä tuo kapinallinen nimeltä Jeesus oli sitten sanonut ja tehnyt?  Hän oli rohjennut arvostella kansallisia, rutivanhoillisia kulttuuriperinteitä ja uskaltanut väittää, ettei ökyrikkailla ole pääsyä taivasten valtakuntaan. Hän oli myös haukkunut talouseliitin koronkiskontaa ja muuta lurjustelua ja jopa kaatanut rahanvaihtajien pöytiä.

   Tämä kapinoiva kansalainen vietiin Rooman esivallan eteen. Prokuraattori Pontius Pilatus olisi vapauttanut Jeesuksen, mutta juutalainen kansa vaati hänet ristiinnaulittavaksi. Sittemmin tämä Jeesus todettiin peräti Jumalan pojaksi.

   Ei mikään ihme, että juutalaiset eivät hyväksyneet tällaista kreikaksi kirjoitettua tarinaa pyhiin kirjoihinsa. Se tarkoitti sitä, että juutalaisten ei tarvinnut välittää Jeesuksesta, joka kaatoi rahanvaihtajien pöydät. He saattoivat ottaa hoitaakseen hyvin tuottoisan kansainvälisen pankkitoimen, koska koron ottaminen oli kiellettyä myös Muhammedin opeissa.

   Näistä syistä juutalaisia ryhdyttiin eristämään ja vainoamaan Euroopassa. ”Kristityt” bisnesmiehet ja banksterit ovat muuten sittemmin moneen kertaan unohtaneet Nasaretin pojan rahaetiikan opetukset, vaikka ne luettiin taas tänä vuonna pääsiäisajan evankeliumiteksteissä.

   Pelkäänpä, että natsit ovat saaneet sytykkeitä juutalaisvihaansa myös Lutherin kirjoituksista.

   Bachin passiot ovat lumoavaa musiikkia mutta myös järkyttävää draamaa. Ne eivät ole voineet olla vaikuttamatta myös ihmisten mielikuviin Jeesuksesta ja hänen kansastaan juutalaisista.

   Olen joskus miettinyt mielessäni, miksi meillä pyhien kirjojen joukossa on myös tuo kovin vanhakantainen ja ristiriitainen Vanha Testamentti. Totta puhuen meillä kyllä usein painetaan yksiin kansiin vain Uusi Testamentti. Mutta jääkööt nuo uskontopohdinnat toiseen kertaan.    

   Tämä Johanneksen kirkon Matteus-passion esitys oli todella korkeatasoinen. Kapellimestari Juhani Lamminmäki, orkesteri, kuoro ja solistit hoitivat osuutensa loistavasti. Solisteina kuultiin sellaisia nimiä kuin skotti Mark Wilde evankelistana, Aarne Pelkonen Jeesuksena sekä sopraano Anna-Kristiina Kaappola, altto Monica Groop, tenori Niall Chorell ja basso Petri Lindroos. Suomen laulua oli valmentanut Esko Kallio ja Suomalaista barokkiorkesteria Antti Tikkanen. Oman viehättävän panoksensa antoivat Helsingin konservatorion nuoret laulajat ja lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkellot.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Jeesus nimenä tuo todellakin aina mieleen kristinuskon ja kaiken siihen liittyvän, eikä tuota Palestiinan alueella syntynyttä puuseppä Joosefin perheen esikoispoikaa tule ajatelleeksi yhteiskuntakriitikkona.

Jeesus Nasaretilaiselta ei jäänyt omaa kirjallista tuotantoa, mutta hänen näkemyksiään ovat ansiokkaasti levittäneet aatteelliset seuraajat, ns. apostolit. Inhimillisesti katsoen erittäin nuorena menehtynyt ja siten varsin lyhyen karriäärin tehnyt Jeesus on eräs merkittävimmistä ja useimmin siteeratuista maailmanhistorian hahmoista. Erinomaista ja todella kestävää julkisuudenhallintaa!

Hyvää Pääsiäistä!

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Tuomo Kokko, #1.
Minustakin Jeesus oli ennen kaikkea yhteiskuntakriitikko. Hän näki selkeästi, miten epäoikeudenmukaisesti maallinen mammona oli jakautunut ja saarnasi pelkäämättä ennen kaikkea yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja reiluuden sanomaa. Hänhän pyysi rikasta miestä lahjoittamaan pois kaiken ja jakamaan sen köyhille ja seuraamaan häntä. Mutta rikas mies tuli surulliseksi ja poistui paikalta.

Siitä huolimatta Jeesusta on ryhdytty tulkitsemaan merkillisten "teologisten" silmälasien läpi. On todella omituista, että rikkaille miehille on varattu pehmeät istuimet ristiinnaulitun kuvalla varustettujen kirkkojen etupenkissä. Köyhät seiskööt missä hyvänsä mahdollisimman kaukana ja poissa näkyviltä...

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Allekirjoitan paljonkin asioita, joita Jeesuksen suuhun on pantu. Valitettavasti suhtaudun melko varauksella koko Jeesuksen olemassaoloon. Päivääkään en usko, että Jeesus olisi ollut jokin jumalallinen olento.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #3

Sari Laitinen, #3.
Minäkin allekirjoitan paljon asioita, joita Jeesuksen suuhun on pantu. Minäkään en pysty olemaan varma siitä, että Jeesusta on ollut olemassa. Mutta siitä huolimatta arvostan korkealle sitä edistyksellistä ja oikeudenmukaisuuteen ja reiluuteen tähtäävää sanomaa, joka on pantu hänen suuhunsa.

Jeesuksen jumaluus on minullekin "teologista hepreaa". Tärkeää on se, mitä Jeesuksen kerrottiin sanoneen rikkaalle miehelle. Sitä sopisi saarnata kirkkojen puhujapöntöistä vaikka joka sunnuntai.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #4

On ristinuskonnon etiikassa ja meidän yhteisessä kulttuuriperinnössä paljon muutakin hyvää. Kuten Bachin musiikki. Hyvinvointivaltio on varsin hyvä, maailmanvaltio eli ikuinen rauha vielä parempi. Taivasta ja helvettiä en kuitenkaan osta. Ehkä se on sittenkin armollisempaa, että tämä loppuu kunkin osalta aikoinaan, kun valmista ei tule koskaan.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

"Köyhät ovat aina teidän keskellänne, mutta minä en aina ole. Eikö sulhanen iloitse, kun morsian on läsnä." vapaasti muistellen.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Raimo Koski, #5.
Pohjoismainen hyvinvointivaltio, demokratia, sananvapaus, riippumaton oikeuslaitos ovat hyvä asioita. Suomi kuuluu monien vertailujen perusteella maailman parhaisiin ja onnellisimpiin maihin. On mielenkiintoinen filosofinen kysymys, miten paljon tämä on kristinuskon ansiota.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Hyvinvointivaltio taisi olla enimmäkseen saksalaisen Bismarkin ansiota, Ranskasta kuului vapaus, veljeys ja tasa-arvo ja Kreikastahan se demokratia joskus tuli. Saksalainen Luther meitä aika paljon vapautti taikauskon vallasta, mutta englanninkieli meidät yhdisti yhteisen tiedon äärelle (KVG). En usko, että uskonto koskaan auttoi. Galileo jne. Ei kannata uskoa uniin.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Raimo Koski, #7.
Hyvinvointivaltio on paljolta tuontitavaraa. Pohjoismaat on Suomelle erinomainen viiteryhmä, paras kaikista.

Otan Jeesuksen demokratian, tasa-arvon ja taloudellisen reiluuden esitaistelijana, jolle kävi poliittisen ja taloudellisen eliitin kynsissä huonosti. .

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #8

Joo, aika harva suomalainen tietää kuinka kateita ruotsalaiset ovat norjalaisille, blåögda oljesheikar.

Tarina tai siis sanoma on kyllä mahtava, mutta aika harvoin ja huonosti kerrottu. Yksin ei ihminen juuri mitään voi ja kuolisi pian pois. Yhdessä me olemme ihmiskunta eikä meillä ole enää kuin itsemme pelättävänä. Raamatussa on aika vähän käytännönohjeita tämän uhan torjuntaan. Ihminen on nyt kokeneempi kuin raamattua kirjoitettaessa.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #9

Raimo Koski, #9.
Tuo tarina olisi kyllä tosiaankin kerrottava uudelleen ja nykyajan tilanteen tasolle päivitettynä. Vanhassa versiossa on tuhottoman paljon täysin vanhentunutta ja käsittämätöntä aineistoa. Esimerkiksi naisten oikeudet ja velvollisuudet olisi määriteltävä kokonaan uusiksi.

Mutta yksi on yhä pätevää. Se on se mitä Jeesus sanoi sille rikkaalle miehelle, joka halusi liittyä hänen joukkoonsa.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset